fbpx

20 Tips voor efficiënt debiteurenbeheer

Debiteurenbeheer én efficiënt debiteurenbeheer, daar zit een groot verschil in. Hoe kun je tijd besparen en deze gebruiken voor positieve communicatie met je debiteur. Wij delen 20 tips om je een eindje op weg te helpen. 

  1. Bankmutaties dagelijks in je boekhoudpakket inlezen en juist verwerken.
  2. Opstellen procesbeschrijving aanmaningstraject.
  3. Iemand verantwoordelijk maken voor debiteurenbeheer.
  4. Doelen stellen m.b.t. de DSO (days sales outstanding).
  5. Aanmaningstraject altijd inclusief belacties.
  6. Einde aanmaningstraject door factuur uit handen te geven.
  7. Weet met wie je zaken doet.
  8. Bellen op maandag, dinsdag of donderdag.
  9. Stuur geen herinneringen die je nummert.
  10. Vaste dag/deel inplannen voor debiteurenbeheer.
  11. Ouderdomsanalyse
  12. Belnotities vastleggen in klantdossier.
  13. Herhaal in een telefoongesprek als laatste wat is afgesproken.
  14. Maandelijks overleg tussen verkoop, sales en debiteurenbeheer.
  15. Algemene voorwaarden opstellen.
  16. Ingebrekestelling of 14 dagen brief sturen.
  17. Spreek de klant aan door te reminden aan het vorige telefoongesprek.
  18. Bereid een telefoongesprek goed voor.
  19. Leg betalingsregelingen schriftelijk of via de mail vast met vervaldatum.
  20. Veel openstaande facturen? Nadenken over debiteurenbeheer software.
CompactOnline | Grip op je facturen
Scroll naar top