fbpx

Ballon met wenskaartje

Steeds meer bedrijven maken gebruik van betaalverzoeken zoals Tikkie of sturen deze via hun eigen bank. Andere gebruiken de online betaalmiddelen via iDEAL, Mollie of St.Sissow. En dat is best wel slim. Snel over je geld beschikken is goed voor je liquiditeit en hiermee kun je eventuele investeringen eerder realiseren.

Business to business

Bij business to business is bovenstaande niet zo vanzelfsprekend. Deze bedrijven stellen in hun Algemene Voorwaarden betalingscondities op en overleggen deze voorwaarden naar de klant. Facturen op rekening versturen creëert automatisch debiteurenbeheer. Hoe consequent je daarmee omgaat, bepaald hoe snel jij over je geld beschikt!

Ballon met een wenskaart

Een ballon met een wenskaartje versturen zal daarom niet helpen. Het lijkt heel mooi, zo’n kleurige opgemaakte factuur met de mooiste afbeelding van je zelfontworpen logo. Met daarbij het opschrift, betalen binnen 7, 14 of 30 dagen. Maar 66% van de debiteuren betalen standaard te laat, meestal pas na het versturen van een herinnering, en nog eens 33% zal je daarna telefonisch moeten benaderen. Hoe later jij start met het aanmaningstraject, dat begint eigenlijk al met het tijdig versturen van de factuur, hoe later de debiteur jou ook gaat betalen. En vaak is het niet eens onwil, maar jij geeft het eerste uitstel signaal af. De klant volgt jouw voorbeeld.

Procesbeschrijving

Stel daarom als bedrijf een procesbeschrijving op van je debiteurenbeheer en maak een medewerker verantwoordelijk. Maak afspraken, wie gaat wat wanneer doen, maar leg deze ook vast en volg ze op. Medewerkers van de financiële administratie hebben niet altijd hun focus op het debiteurenbeheer omdat ze meerdere taken verrichten. Vaak vinden ze het ook niet leuk en stellen het daarom zo lang mogelijk uit.

Wie is verantwoordelijk?
Wanneer ga je de herinnering of aanmaning versturen en welke brieven wil je hanteren?
Bepaal daarin ook wanneer je gaat bellen. Een mondeling contact moment is heel belangrijk.
Stuur je ook een ingebrekestelling of liever een 14-dagen brief?
Hoeveel dagen wil je dat er tussen elke brief/belactie zit?
Wil je deze brieven dan gaan mailen of uitprinten en opsturen?
Hoe ga je alles vastleggen?
Wanneer ga je een dossier uit handen geven?

CompactOnline | Grip op je facturen

Scroll naar top